Vahetevahel on minu kool nagu ülihoolitsev ema,
kes iga natukese aja tagant teatab: „Sa veedad liiga palju aega kodus
kükitades! Sa peaksid tihedamini väljas käima!“ Seetõttu püüab kool meid iga
natukese aja tagant erinevatele üritustele saata, sõltumata sellest, kas tahame
seda või mitte. Jah, üritused on tehniliselt „vabatahtlikud“, aga meid
kutsutakse osalema sellisel moel, et meil on väga raske ära öelda. Niisiis, kui üks kooli töötajatest palus mul
osaleda arvelaua-teemalisel üritusel, nõustusin seda tegema. Lihtsalt
sellepärast, ei mul ei õnnestunud muudmoodi töötaja raudsest haardest põgeneda.
Jah, üritus tundus igav, aga mitte kuigivõrd
piinarikas. Plaan oli järgmine: pidime ühel kenal laupäeval kesklinna minema,
poolteist tundi mingis klassiruumis istuma ja õppima, kuidas arvelauda
kasutatakse. Mitte midagi kontimurdvat. Paar päeva enne üritust anti meile
täpsed juhtnöörid, viimased soovitused ja saadeti teele. Väidetavalt pidime
õppimise käigus kergemaid matemaatikaülesandeid lahendama ning igaks juhuks
anti meile kaasa ka kalkulaatorid.
Laupäeval asusime neljakesi teele – meie neli
lolli, kes nõustusid osalema – ja jõudsime täpselt õigel ajal kohale. Üritus
leidis aset seitsmekorruselises hoones ning mõni minut pärast kohalejõudmist
astus meie juurde kena naisterahvas, kes lubas meid õigesse kohta juhatada.
Astusime lifti, sõitsime viimasele korrusele ja kui liftiuksed avanesid, saime
üpris suure üllatuse osaliseks. Lapsed. Kümned pisikesed jaapani lapsed – nii
viie-kuue-aastased – igal pool meie ümber ringi jooksmas. Kas me olime ikka
õiges kohas? Ega ometi...? Arvelaud... õpetamine... Ega nad ometi ei tahtnud,
et meie lastele õpetaksime, kuidas arvelauda kasutada? See ei saanud võimalik
olla!
Meie tõlk juhatas meid hiiglaslikku klassiruumi
ja pani meid eraldi istuma. Enne seda olin närviline, nüüd aga lihtsalt
segaduses. Pool ruumist oli kuueaastaste pärast, kolmandik kuskil 12-13 aastasi
täis ja ülejäänud kolmandik koosnes gümnaasiumiõpilastest ja täiskasvanutest.
Mis siin toimus? Mõni hetk pärast seda, kui olime maha istunud, tuli tõlk meie
juurde tagasi ja seletas, mis toimuma hakkab.
Selgus, et tegemist ei olnud mitte üritusega,
kus meile õpetati arvelauda kasutama – olime hoopis võistlusele sattunud. See
oli iga-aastane võistlus, mille käigus erinevas vanuses lapsed oma
arvelaua-oskused proovile panevad. Kõige kiiremad saavad auhinna. Ah, ja üritus
kestis vähemalt 4 tundi. Nii palju siis pooleteisetunnisest õppimisüritusest. Kuna
meie olime välismaalased, lubati meil võistluse käigus kalkulaatorit kasutada.
Kõik teised (kaasaarvatud viieaastased lapsed) kasutasid arvelaudu. See tundus
natuke ebaaus... kuni me alustasime.
Esimesed ülesanded olid piisavalt lihtsad. Kaks
tuhat nelisada viiskümmend kuus pluss üheksasada kolmkümmend kaheksa miinus
tuhat ükssada... ja nii edasi. Numbrid vuristati väga kiiresti ette ning niipea,
kui kogu ülesanne oli ette loetud, pidime vastuse kirja panema ja oma
vastusepaberi pinginaabrile andma, kontrollimiseks. Esimesed viis ülesannet olid suhteliselt lihtsad,
kuigi mul oli natuke raske tempos püsida. Iga järgnev ülesanne oli eelmisest
raskem ja ma olin üpris üllatunud, et kuueaastased jaapani lapsed nii kiiresti
arvutada suutsid. Suurem osa neist pani iga kord õige vastuse kirja. Nad olid
kuuesed! Ja kalkulaatori asemel kasutasid nad arvelauda! Mida...? See oli
lihtsalt uskumatu... ja olukord läks ainult hullemaks.
Järgmised viis ülesannet olid tunduvalt
raskemad ja siis... siis muutusid need lihtsalt võimatuks. Kolm triljonit viis
miljonit nelisada tuhat kolmsada kolmkümmend viis miinus... Oota... Mida? Kolm
triljonit? Mul pole õrna aimugi, kuidas selline arv üldse välja näeb! Sel
momendil andsin alla. Ma ei suutnud enam tempos püsida ja mu kalkulaator ei
saanud nii suurte arvudega hakkama. Ja ometi said eelkooliealised jaapanlased kõigi
ülesannetega suurepäraselt hakkama. See oli masendav... ja äärmiselt alandav.
Need kuueaastased suutsid arvelaudadel triljonites arvutada, samas kui mina ei
saanud kalkulaatoriga sama teha.
Istusin teiste välistudengitega sõnatult paigal
ja jälgisin, kuidas kuueaastastele auhindu jagati iga kord, kui keegi neist
järjestikku viis ülesannet õigesti vastas. See oli... julm... Nelikümmend
piinarikast minutit hiljem oli võistluse esimene osa möödas ja kõik läksid
lõunapausile. Otsustasime, et meid on piisavalt alandatud ja on aeg koju minna.
Hiilisime vaikselt ukse poole, kui üks töötajatest meid järsku peatas.
„Oi! Ega te ometi minema ei pea? Meil on veel
pool võistlust ees.“
„Ee... me jah... Me ei teadnud, et see üritus
nii kaua kestab ja meil on... üks üritus, kuhu me minema peame...“
See oli kohutav vabandus, aga tundus, et
töötajad uskusid seda. Selle asemel, et meil aga rahulikult minna lasta,
palusid nad meil hetke oodata. Järgmisel silmapilgul tuli meie juurde veel üks
töötaja, kes andis meile kõigile osalemise eest kingituse: seinakella, pastaka,
kilekaaned jne. Lisaks sellele anti meile diplomid ning ürituse korraldajad
surusid meil kätt. Nad olid äärmiselt sõbralikud ja tänasid meid osalemise
eest, üks neist andis meile kõigile isegi oma visiitkaardi... Lõpuks, kui meid
oli pildistatud, õnnitletud ja kiidetud, vajusime lõpuks ometi lifti. Niipea,
kui uksed sulgusid, puhkesime naerma – osalt süütundest, osalt lihtsalt
sellepärast, et kogu olukord oli lihtsalt nii jabur. Jah, me tundsime end veidi
halvasti, et olime niimoodi minema hiilinud, aga tõesti... Ma poleks suutnud
veel kaht tundi alandust taluda. Olen nüüdseks veendunud, et jaapanlased on
teine liik. Ükski normaalne kuueaastane ei suudaks triljonites arvutada – aga jaapanlaste
jaoks on see täiesti tavaline.
See arvelaud olevat geniaalne leiutis. Kui arvelauatehnika selgeks saad, v6id teha hiigelarvudega tehteid ka ilma reaalse arvelauata, vaid kujuteldavaga. Mingitel super-peastarvutamise-matemaatikav6istlustel on n2ha, kuidas arvutajal alateadlikult s6rmed 6hus liiguvad - ta kasutab kujuteldavat arvelauda :)
ReplyDeleteEhk siis - kujutan ette kui m6nusalt piinlik see situatsioon oli, aga samas pole need jaapani kuue-aastased mingid imeloomad. Kahju ainult, et meie koolides arvelauakunsti ei 6petata.
Ma olen veendunud (okei mitte kyll p2ris veendunud), et kui l22ne inimestele arvelauakunsti 6petataks, kaoks aasialase kui matemaatikageeniuse myyt kiiresti :p